پايان فاز اول عمليات مرمت و ساماندهي حمام و آب انبارکاکامير بافق

بافق"علی حسن پور خبرنگاریزدفردا : "حمام و آب انبار کاکامير شهرستان بافق مرمت و بازسازي شد.

 مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان بافق گفت: فاز اول مرمت و ساماندهي اين دو بنا در مدت 4 ماه به پايان رسيد.

"عباس قديريان" از جمله اقدامات مرمتي اين دو بنا را حمل نخاله و زباله‌هاي موجود در آب انبار و حمام، زير سازي و استحکام بخشي پاي ديوارها، بازسازي سردرب ورودي، کاهگل بدنه، هره لبه بام و ... برشمرد.

وي گفت: حمام كاكامير يکي از حمام‌هاي تاريخي شهرستان بافق است، كه در داخل زمين قرار گرفته به گونه‌اي که پشت بام آن با سطح کوچه همسطح است و با ده پله از قسمت‌هاي مختلف بنا به داخل حمام وارد مي‌شود.

"قديريان" با اشاره به اينکه مصالح بکار رفته در اين حمام آجر، ساروج و سنگ است گفت: اين بنا تمام عناصر يک حمام قديمي که شامل ورودي يا کرياس، خزينه، تون و قسمت انتظار مي‌شود را دارد.

وي افزود: آب انبار کاکامير يکي از بناهاي به جامانده از دوره قاجار است و در محله حمام واقع شده است.

"قديريان" در ادامه تصريح کرد: آب انبار کاکامير يکي از بزرگ‌ترين آب انبارهاي شهرستان بافق با حجم آب 250 متر مکعب است که با پوشش آجري گنبدي گردچين به طور بسيار زيبا و باشکوهي در دل زمين و در عمق چهار متري قرار دارد.

اين مقام مسئول با بيان اينکه آب انبار و حمام کاکامير در جوار يکديگر قرار دارند اظهار داشت: آب انبار کاکامير از نوع پاشيري است و با عبور از 20 پله به محل شير اين آب انبار مي‌رسيم.

شايان ذکر است: بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي، حمام کاکامير به شماره 14593 اسفند سال 84 و آب انبار کاکامير به شماره 15862 مرداد سال 85 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا